Longo Estonia autospetsialist annab nõu: Turvalisuse abimehed!

Alati tutvu põhjalikumalt – vaata auto ohutusvarustust!

Otsides endale uut või kasutatud autot võta kindlasti arvesse neid varustuse soovitusi. Ajad, mil turvapatju ja kolmepunkti turvavööd peeti ülimaks turvalisuseks, on ammu möödas. Ohutuse tagamiseks kasutatav tehnoloogia on viimase 20 aasta jooksul kiiresti arenenud. Millised arendused peaksid olema juba baasvarustusena ja millised võiksid olla lisad?

#1 Autonoomne pidurdussüsteem (AEB)

Autonoomne pidurdussüsteem (AEB) Autonoomne pidurdussüsteem (AEB)

Mis on AEB:

Tavaliselt kutsutakse seda ka lihtsalt hädapiduriks või AEB-ks. Autonoomne pidurisüsteem kasutab autol ettepoole suunatud andureid (laserit, kaamerat või radarit, mõningatel puhkudel ka kõiki kolme!). Süsteem jälgib teie auto ja eesoleva auto vahelist kaugust. Juhul, kui eessõitev auto peaks järsult peatuma ning süsteem tuvastab, et teie pole piisavalt pidurdanud vältimaks kokkupõrget, võtab süsteem auto üle kontrolli ning aeglustab auto kiirust automaatselt. Tänapäeva AEB süsteemid suudavad ka tuvastada jalakäijaid, jalgrattureid ja loomi.

Miks on AEB oluline?

Liikluses olles on sõidukijuhil alati kohustus olla tähelepanelik ja jälgida eesolevat teed, kuigi alati ei ole võimalik kõigel silma peal hoida, kasvõi pöörates hetkeks oma pead vaatamaks, kas kõrval olev rada on vaba, võib see lühike hetk olla kõik mis vaja, et oht teie ette ilmuks.

Seal tulebki mängu AEB, mis skaneerib alati eesolevat teed ja mõnikord ka mitut autot teie ees. Samuti kontrollib süsteem teie lähenemise kiirust eesolevale takistusele, olgu tegemist kas teise sõiduki või millegi veelgi püsivamaga. Kindlasti tuleb rõhutada, et ükski süsteem ei asenda tähelepaneliku sõidukijuhti.

Muidugi väärib märkimist, et mitte kõik AEB süsteemid pole loodud võrdselt. Ühed töötavad ainult aeglastel kiirustel, teised jällegi maantee kiirusel ning nende tuvastamiskaugus on pikem. Kindlasti lugege hoolikalt sõiduki juhendit, et õigesti aru saada mis süsteemid teie potentsiaalse ostuga kaasnevad.

#2 Turvapadjad - mida rohkem, seda uhkem

Turvapadjad - mida rohkem, seda uhkem Turvapadjad - mida rohkem, seda uhkem

Mis need on?

Turvapadjad on olnud kasutusel juba aastakümneid. Esmakordselt võeti need kasutusele   1970ndatel. Turvapadjad juhile ja kõrvalistujale on laialt levinud alates 1990. aastast ning viimasel ajal on tõusnud sõiduautodele paigaldatavate turvapatjade arv vähemalt kuuele: kaks eesmistel, esiistmete külgturvapadjad ja turvakardinad, mis ulatavad üle esi- ja tagaistmete (suuremate autode puhul ka sageli üle kolmanda rea).

Saadaval võib olla ka tagaistujate külgmised turvapadjad, turvavööle kinnitatud turvapadjad, peatugede turvapadjad ning põlvekõrgusel olevad turvapadjad.

Miks on turvapadjad olulised?

Sõiduki turvavööd on kõige tähtsamad turvalisust tagav varustus autos, mis peaksid igal juhul olema kinnitatud, et turvapadjad saaksid oma tööd teha. Koostöös turvavöödega aitavad turvapadjad oluliselt vähendada kokkupõrkel tekkivat löögijõudu. Mida suurem on „polsterdus“ turvapatjade poolt teie kehadele seda suurem ellujäämisvõimalus avariis. Mitte ainult ellujäämist vaid võib ka juhtuda, et pääsete tänu turvapatjadele ilma ühegi kriimustuseta.

Tagumised külgmised turvapadjad on hea mõte, kui kasutate autot igapäevaselt reisijate veoks. Päid kaitsvaid turvakardinad peaksid olema kohustuslikud sõidukis, et minimeerida ajukahjustuste tõenäosust külgkokkupõrke korral.

Väärib ka märkimist, et suurem kogus turvapatju ei tähenda tingimata, et auto on turvalisem. Mõnikord tuleb vastuvõetava kaitsetaseme tagamiseks lisada täiendavaid seadmeid/meetmeid.       

#3 Elektrooniline stabiilsuskontroll- rohkem funktsioone

Elektrooniline stabiilsuskontroll- rohkem funktsioone Elektrooniline stabiilsuskontroll- rohkem funktsioone

Mis see on?

Elektrooniline stabiilsuskontroll (ESC) on praegusel ajal enamustes autodes standardvarustuses, kuid mitte kõik süsteemid pole üksteisega võrreldavad.

Stabiilsuskontroll on üldtermin mis hõlmab veojõu ja sõiduki libisemise arvutipõhist reguleerimist. Samas võib hõlmata ka muid funktsioone. Nagu näiteks soodustab see haardumist kurvides, kompenseerib haagiste kõikumist ja ka vähendab kõrgemate maasturite ümbermineku võimalust.

Miks see on oluline?

Ostes uue auto on peaaegu 100% garanteeritud, et autol on peal ka elektrooniline stabiilsuskontroll süsteem, kuid alati sukelduge infosse sügavamale ning vaadake, mis lisafunktsioone põhisüsteemile lisaks tuleb.

Kõik pakutavad variandid aitavad teil auto taas sirgjoonele tagasi saada peale külglibisemisesse minemist, kuid mõned neist aitavad teil üleüldiselt selliseid olukordi juba eos ära hoida.

#4 Head-up ekraan

Head-up ekraan Head-up ekraan

Mis see on?

Head-up ekraan ehk HUD näitab teile olulisi sõiduandmeid, näiteks sõidukiirust ja navigatsiooni suunda otse teie ees vaateväljas olevale esiklaasile.

Miks on see oluline?

Sarnaselt hävituslennukites kasutuses olevatele ekraanidele on heads-up ekraan autos hindamatul kohal, kuna annab juhile võimaluse hoida pilk kindlalt teel selle asemel, et pidevalt kiiruse kontrollimiseks pilku allapoole suunata.

Häiritud juhid teevad vigu ning see tehnika eemaldab tähelepanu hajutamise ühe vormi ja pole kaugeltki lihtsalt niisama lisavidin, mida autosse panna. Muidugi on see lisasüsteem tavaklassi autodes üpriski haruldane nähtus. Uue auto ostmisel tasub aga kindlasti mõelda, ka sellise lisa soetamisele.

#5 Pimeala jälgimine

Pimeala jälgimine Pimeala jälgimine

Mis see on?

Tehnoloogia, mis jälgib teie auto ümber toimuvat liiklust. Kuna piirkonnad (küljed ja tagaosa) on sageli küljepeeglitele nähtamatud, siis olenevalt sõidukist võib esineda erinevaid pimedaid nurki ja muid alasid, mis võivad endas peita hiilivat autot või mootorratast. Sellisel juhul on pimeala jälgimist toetav süsteem alati abiks.

Miks on see oluline?

Ka tulenevalt  sõiduki disainist võivad tekkida suuremat sorti pimealad.  Sageli on just süüdlasteks väikeste akendega suured ja rasked maasturid. Kasutades sisseehitatud lähiala parkimisandureid või siis kaamerapõhist süsteemi annab pimeala jälgimine häire. Samuti kui soovid vahetada rida ja teie pimealas on teine auto või siis mootorrattur, aitavad peeglites asuvad pimeala märguanded teid otsuse tegemisel.

#6 Tagurduskaamera

Tagurduskaamera Tagurduskaamera

Mis see on?

Tehniliselt lihtne, tagurduskaamera on lihtsalt tahapoole suunatud videokaamera, mis on paigaldatud kas tagaluugi või kaitseraua sisse.

Miks on see oluline?

Statistika ainuüksi näitab, et sõidukite tagurdamise tagajärjel vigastada saanud inimeste hulk on murettekitavalt suur, kuigi neid juhtumeid saaks vägagi kerge ja odava lahendusega ära hoida. Õnneks on tänapäeva autotootjad seda juba parandama hakanud ning paljudel autodel on kaamera olemas juba standardvarustuses.

#7 Sõidurajalt lahkumise hoiatus

Sõidurajalt lahkumise hoiatus Sõidurajalt lahkumise hoiatus

Mis see on?

Kaamerapõhine/radaripõhine süsteem, mis jälgib teie auto asukohta värvitud teemärgistuse suhtes või keerukamates süsteemides tee serva. Kui süsteem tuvastab, et eemaldute oma rajalt ning pole suuna indikaatoriga märku andnud annab süsteem teile koheselt teada (kas siis vibreerimisega roolis või helisignaaliga).

Miks on see oluline?

Väljapoole oma sõidurada vajumine on sageli märk sellest, et olete juhtimisel häiritud millestki või olete väsinud, mõlemad juhud on ilmselgetel põhjustel ohtlikud. Juhul kui rajalt lahkumise hoiatus on sageli märku andnud on see kindlaks signaaliks, et peaksite teelt kõrvale sõitma ja väikese puhkepausi tegema.

#8 Väsimust jälgiv süsteem

Väsimust jälgiv süsteem Väsimust jälgiv süsteem

Mis see on?

Väsimusmonitorid kasutavad mitmeid mooduseid tuvastamaks teie teadvusseisundit. Mõned kasutavad kaameraid teie näo skaneeerimiseks ja otsivad kergelt tuvastatavaid märke teie olekust (nt. kitsenevad silmalaud või pea liigutused) teised aga jälgivad rooliratta asendit, et tuvastada järske liigutusi või muid väsimusega seotud mustreid.

Miks on see oluline?

Mõnikord ei saa roolis olev inimene sellest ise arugi, kui väsinud ta on. Väsimus on üks suurimaid riskitegureid liikluses. Väsimust jälgiv lisavarustus võib olla hindamatuks abimeheks juhile, et viimane otsustaks, kas vajab  „powernapi“ või tuleks vahetada välja hoopis juht.

 

Kokkuvõtteks.  Tänapäeva autodel on lisavarustusena kõiksugu abimehi, mis teevad teile, kui ka teie kaasliiklejatele liiklemise turvalisemaks. Siin kirjutises on toodud välja vaid mõned võimalused, mis autotootjad potentsiaalsetele klientidele pakuvad.

Longo autovalikus on üle 700 auto ja uusi sõidukeid lisandub juurde igapäevaselt. Samuti proovime oma tootevalikusse hankida just kõige turvalisemaid ja rohkete lisadega sõidukeid, mis teeksid igal autoostjal tuju rõõmsaks ja sõitmise turvaliseks.

Longo autod on tehniliselt põhjalikult kontrollitud ja omavad läbipaistvat ajalugu ning korrektset läbisõitu. Samuti pakume oma autodele garantiid 2 kuud või 3000 km. 

 

Turvalist sõitu, ootame Sind meie platsile uudistama?

Juhul kui vajate mis tahes etapis abi, ärge kõhelge ja võtke meiega ühendus!